از میتال هندی تا آبراموویچ یهود/
میلیاردرهای فوتبال جهان چه کسانی هستند؟

وقتینظری به فهرست میلیاردرهای فوتبال جهان بندازیم، نام هایی را می بینیم کهشاید کمتر شنیده باشیم؛ اما سالانه سود هنگفتی نصیبشان می شود.

در گزارشی که چندی قبل در مجله فوربس منتشر شد، اسامی 10 میلیاردر فوتبالجهان که بیشترین سرمایه گذاری را در این رشته دارند، اعلام شد. در اینبین، نام های عجیبی به گوش می رسد که شاید تا کنون شنیده نشده باشند؛ اماآنها هستند که در گردش مالی این رشته ورزشی پر هوادار، موثر هستند.
براساس گزارش های اعلامی، سود این اشخاص در سال به عددی بیش از 36 میلیارددلار می رسد که به معنای تقریبی، هشت و نیم میلیارد دلار برای هر یک ازآنهاست. این عدد نشان می دهد این میلیاردرها، سرمایه هنگفتی را وارد اینعرصه کرده اند و بی تردید، چنین سود سرشاری نیز نصیبشان می شود.
در این گزارش، معرفی از این اشخاص برای آشنایی خواهیم داشت. نام اینمیلیاردهای فوتبال را به ترتیب در زیر خواهید خواند و میزان پولی که واردفوتبال کرده و و سود تقریبی آنها در یک سال.


لاکشمی میتال:این میلیاردر هندی مالک باشگاه کوئینز پارک رنجرز اسکاتلند است. وی دارایسرمایه ای بیش از 28 میلیارد دلار است که پیش بینی ها بر این است کهافزایشی 9 و نیم میلیاردی داشته است.
وی که در انگلیس به دنیا آمده، با نام ارسلو میتال نیز شناخته می شود کهدارای برزگترین شرکت استیل سازی در جهان است. وی در این کارخانه، در سال2009 فروشی معادل 65 میلیارد دلار داشته است.
میتال در ابتدا مالک 20 درصد سهام این تیم اسکاتلندی بود؛ اما در سال 2007بود که سهم خود را به 54 درصد افزایش داد. وی برای رسیدن به این مقصود،سهم فلاویو بریاتوره را خرید که در زمره مالکان قدیمی این تیم بود. اینروزها صحبت از این است که این ثروتمند هندی، باقی سهام را نیز بخرد تاتمام باشگاه را از آن خود کند.


آمانسیو اورتگا:باشگاه دپورتیوو لاکرونیا متعلق به وی است که دارای سرمایه ای معادل 25میلیارد دلار است. آگاهان معتقدند با افزایش دارایی حدود شش و هفت میلیارددلاری مواجه بوده است.
اورتگا که از فعالان مد در اسپانیا واروپاست، نهمین فرد ثروتمند در جهان است. وی تلاش زیادی داشته تا تیمش رابه قدرت رئال مادرید یا بارسلونا برساند؛ اما تا کنون راه به جایی نبردهاست. از اقدامات اخیر وی تلاش برای ساخت ورزشگاهی جدید برای تیم اسپانیاییاست.

پاول الن: وی که مالک باشگاه سیتل ساندرز است، با ثروت 13 و نیم میلیارد دلاری که پیش بینی رشد 3 میلیاردی را برای آن کرده اند، مشهور است.
الن که از سرمایه داران شرکت مایکروسافت است، تلاش فراوانی داشته تا اینتیم را به استانداردهای جهانی نزدیک کند. وی رکورد بیشترین تماشاگر در لیگامریکا را نیز از آن خود کرده که عدد 31 هزار نفر را برای یک دیدار در اینکشور نشان می دهد.
وی علاوه بر فوتبال، در سایر رشته ها مانند اسکیت روی یخ نیز فعال است. تیم سیتل سی هاوکس نیز متعلق به این میلیاردر امریکایی است.


رومن آبراموویچ: این میلیاردر روس،باشگاه چلسی انگلیس را با سرمایه ای بیش از یازده میلیارد دلار در اختیاردارد. اقتصاددانان معتقدند با افزایش سرمایه ای بیش از دو و نیم ملیارددلار مواجه بوده است.
از وقتی وی وارد جمع آبی ها شده، مشهور بهولخرجی بوده و همین هم وی را همواره مورد نظر رسانه ها قرار داده است.البته، موفقیت های این تیم در لیگ برتر و لیگ قهرمانان موجب شده تا بهدرآمدهای هنگفتی دست یابد. در حقیقت، نباید تصور داشت چشم بسته پول درمستطیل سبز خرج می کند.


سیلویو برلوسکونی: مالک باشگاه آ.ث میلان ایتالیا، بهره مند از سرمایه ای 9 میلیارد دلاری است که با افزایش دو و نیم میلیاردی همراه بوده است.
نخست وزیر و صاحب بزرگترین شبکه رسانه ای ایتالیا، خوشحال است که اخیراسودی 20 درصدی در این تیم داشته است. هر چه قدر او با رسوایی های اخلاقی ومشکلات کشور درگیر است، در این زمینه پول خوبی نصیبش شده است.
براساس اعلام رسانه ها، رسونری ها با ارزش ترین تیم ایتالیا در بازار سهامهستند که اخیرا نیز سودی 800 میلیون دلاری را نصیب مالک خود کرد.

Click this bar to view the original image of 512x358px.

فرانچسکو پینالت:
این میلیاردر که مالک تیم رن حدودا 9 میلیاردی است، اخیرا به سودی حدود یک میلیارد دست یافته است.
پینالت که فعال در وسایل لوکس و گران قیمت است، مالک برندهای مشهوری چونگوچی و بالنسیگا است که همگی زیر مجموعه شرکت های اقتصادی وی هستند.البته، وی را نه به خاطر این فعالیت ها، بلکه برای مالکیش بر باشگاه رن میشناسند.
رن همواره رقیبی سرسخت برای المپیک لیون و المپیک مارسی بوده؛ اما هنوزنتوانسته بر آنها غلبه کند و رقابت ادامه دارد. البته، وی از این طریق بهدیگر شرکت خود که در لوازم ورزشی فعال هست نیز کمک می کند؛ پوما. پینالتمالک این برند نیز هست. او مردی با دارایی های قابل توجه است که واردفوتبال نیز شده است.
Click this bar to view the original image of 658x437px.

جان فردریکسن: مالک قبرسی والرنگانروژ، سرمایه ای بیش از هفت و نیم میلیارد دلار داشته که با افزایش بیش ازسه و نیم میلیاردی، به امروز رسیده است. وی که نفرت عجیبی از پرداختمالیات دارد، اکنون یکی از بزرگ ترین شرکت های نفتی را در اختیار دارد.
وی در سال 2006 پیشنهاد 200 میلیون دلاری به آبراموویچ داد تا چلسی را دراختیار بگیرد؛ اما این هوادار فوتبال انگلیس به هدفش نرسید. فردریکسن تلاشزیادی داشته تا از خریداران یک باشگاه مطرح جزیره باشد.


الیشر عثمانوف:
این مرد که مشهور به "مرد سخت روسیه" است،دارای سرمایه ای بیش از هفت میلیارد دلار در آرسنال است که با سود هنگفتپنج و نیم میلیاردی مواجه شده است.
عثمانوف که ابتدا سهامدار جز در این تیم انگلیسی بود، اکنون درصد قابلتوجهی از سهام توپچی های لندن را در اختیار دارد. وی که در صنعت ارتباطات،استیل و بورس فعال است، اکنون در کنار سایر مالکان این تیم قرار دارد کهالبته، آنها امریکایی هستند. در حقیقت، شاهد همکاری روس ها و امریکایی هادر یک تیم انگلیسی هستیم؛ جالب نیست!

Click this bar to view the original image of 620x434px.

فلیپ آنچوتز: این امریکایی دارایسرمایه ای شش میلیارد دلاری در فوتبال است که به سود یک میلیاردی نیزرسیده؛ اما نکته قابل توجه، هزینه این مبالغ در سه تیم است. لوس آنجلسگلکسی، دینامو هوستون و هاماربی، تیم هایی هستند که وی در آنها سرمایهگذاری کرده است. البته، نیمی از سهام هوستون و 49 درصد سهام هامربی سوئدمتعلق به این شخص است.
وی از سال 2009 وارد دنیای فوتبال شد و از این سال بود که گلکسی به تیمیمشهور در فوتبال ایالات متحده و جهان تبدیل شد. البته فعالیت هایی درفوتبال زنان را نیز آغاز کرده که به گستردگی اقداماتش در رده مردان نیست.


برنارد اکسلستون:
اکسلستون با سرمایه چهار میلیارد دلاری، با سود 300 میلیون دلاری در این رشته ورزشی همراه است.
وی که مدیر اجرایی فرمول یک بود، با حواشی اخلاقی و نژادپرستی فراوانیمواجه بود که موجب شده همواره مورد نظر رسانه ها باشد. وی البته به تازگیاز این سمت کناره گیری کرده است.
اکسلستون به تازگی در فوتبال اسکاتلند فعال شده که با سود قابل توجهی نیزهمراه بوده؛ اما شنیده می شود قصد ورود به لیگ برتر انگلیس را نیز دارد.باید دید این مرد پر حاشیه، در آینده چه خواهد کرد.